Life Of Pascal

Här kommer ni kunna följa vår underbara Lancashire Heeler valp Pascals väg från valp till vuxenhund och vidare i livet.

Vilken miss!

Publicerad 2016-10-19 21:56:04 i Träning,

 

Häromdagen insåg jag en jätte miss i min träning med Pascal. Det är ju så när man inte kan bestämma sig och vill köra i princip alla hundsporter som finns. Då blir det tydligen kortslutning i hjärnan. Från början var tanken att vi skulle hålla på med Lydnad. På den tiden hade jag ingen aning om att det fanns både tävlingslydnad och brukslydnad men jag skulle tro at det var tävlingslydnaden jag trodde var lydnad. I allt valp och unghunds jobb så började jag med Rallylydnad och någon gång förra sommaren insåg jag att jag lärt in fot gåendet fel. Pascal satte sig ju ner varenda gång jag stannade vilket inte är optimalt i Rallylydnaden. Inga problem det är lätt att lära om och ja det är det men det tar ju lite tid. Så nu är han äntligen inte sätter sig ner inser jag när jag ser massa lydnadstränings videor på Youtube och Facebook. Hundarna sätter sig ner vid halter! Så jag fick gå in och frågade i en Facebook grupp och nog är det så att det är precis det man vill ha i lydnaden. Typiskt är väl rätt ord eller kanske klantigt är mer rätt.

Detta hade ju inte varit några problem egentligen det är ju bara att be hunden sätta sig men så har vi ju det där med striktheten i lydnaden. Dubbelkommando ger avdrag och inte populära direkt. Efter alla dessa timmar med läsande om hundar och olika hundsporter så verkar det som jag både haft en tydligare träningsbild och bättre koll på sporterna jag ska hålla på med precis i början av mitt hundägarskap. Så nu blir det att tänka om igen. Fot får bli lydnads fot och så måste jag lista ut något vettigt ord till fot för rallylydnad. 

Jag har ju också gått och blivit jätte intresserad av att börja med Heelwork to music. I Heelwork behöver jag ju även där att hunden håller rumpan i luften och inte sätter sig ner i halterna. Om det nu är så att jag fattat det rätt. Det återstår att se, spännande! Detta med att vara hemma och bara kunna planera utan att faktiskt genomföra börjar bli farligt. Jag har de korta stunder jag orkar göra något börjat träna in några av de nya Heelwork positionerna. Det är tur jag har en så smart hund när matte verkar göra allt för att komplicera saker. Kanske är det tur jag har lite tid att tänka och reflektera så jag kan få en bra bild av mitt framtida träningsupplägg. Det verkar ju lite som att jag tappat det fokus jag hade och när jag ser tillbaka måste jag ju haft en ganska tydlig bild i huvudet över hur jag ville det skulle se ut och hur vi skulle ta oss dit. Synd bara jag inte satte den på papper för inte kommer jag ihåg den idag inte.  

 Jag håller på att tricksa och fixa med en träningsdagbok jag ska kunna använda när jag blir frisk och kan börja träna på riktigt. Självklart är det ingen liten träningsdagbok utan allt måste ju vara med så ett Excelark med flera blad till varje gren. Än så länge är inget klart men flera påbörjade. Det är något med att komplicera saker så enormt men vem vet det kanske kan fungera när jag ändå ska fixa med planering. För om det är något jag gillar så är det planering. Tyvärr blir det sällan som man planerar. Oftast på grund av att jag inte följer planeringen. Något att pyssla med liggandes i soffan med laptoppen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pascal

I hela mitt liv har jag drömt om att få ha egen hund! Nu har den drömmen äntligen slagit in och jag har fått hem min älskade Pascal. Pascal är en Lancashire Heeler valp som föddes i februari 2014.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela