Life Of Pascal

Här kommer ni kunna följa vår underbara Lancashire Heeler valp Pascals väg från valp till vuxenhund och vidare i livet.

Så börjas det igen....

Publicerad 2016-11-10 12:39:22 i Magkatarr,

Pascal har under senaste veckan krånglat med maten och inte velat äta. Vi har fått i honom maten sent och igår spydde han galla igen. Två spyor blev det innan jag lyckades ta oss ut och väl där visade det sig att han var lös i magen också. Jag hoppas verkligen att det är något dåligt han lyckats få i sig på någon av promenaderna. Vi kan inte börja med kortisonet igen då han troligtvis fått Epilepsi av det. Jag hade verkligen hoppats att han skulle slippa må dåligt. Han är fortfarande på strikt diet och äter Omeprazol, Gaviscon och Fortiflora varje dag. Jag förstår inte vad han får magkatarren ifrån. Han har ingen direkt stress förutom alla dessa löptikar.

Så nu gäller det att vara snabb på morgonen med att få i honom medicin och mat. Lite känns det som att Omeprazolen är lite i vägen. Den ska tas direkt på morgonen 30min-1timma innan frukost. När han mår så som han gör nu vill jag helst få i honom mat direkt när vi vaknar. Får se hur det går och annars ringa och fråga veterinären om man kanske kan flytta Omeprazolen till senare på dagen mellan målen eller på annat sett lösa det. Älskade hund snälla bli frisk! 

Kommentarer

Postat av: Malin LIndholm

Publicerad 2016-11-11 12:17:58

Varför ska omeprazolen ger 30-60 minuter före frukost ? Finns inget om det i fass och jag äter det själv varje dag sen länge :)

Du borde gott kunna ge det tillsammans med frukosten istället :)

Det enda jag vet som ska ges ett tag före mat är andapsin, som lägger sig som ett skydd i magsäcken - men så fungerar ju inte omeprazol :)

Svar: Det var veterinären som sa det i våras. Innan gav vi alltid Omeprazolen till frukosten. Jag har hört om det för människor innan också att det tas upp bättre om det tas på tom mage. Men jag vet inte om det stämmer eller bara är hörsägen. Jag får fråga veterinären igen och se om det kanske kan tas i samband med frukosten och om inte skulle det ju vara bra och veta varför och vad skillnaden är. Det är ju vissa dagar det känns som att frukosten blir för sen när vi ska vänta. Andra dagar spelar det ingen roll då han inte har någon lust att äta innan morgonpromenaden ändå. Svårt att veta vilket som är bäst där med en hund som inte kan bestämma sig ;)
Pascal

Postat av: Malin%20LIndholm

Publicerad 2016-11-13 19:48:38

Prata med veterinären. Omeprazol är ju ingen medicin som verkar omedelbums, utan det tar ett tag och för full effekt tar det faktiskt några dagar - av egen erfarenhet. Jag har väldigt känslig mage, men har aldrig märkt skillnad på om jag tar med maten eller inte, bara jag tar regelbundet :)

Det tycks som om Pascal skulle må bättre om han fick mat så snabbt som möjligt istället på morgonen.

Svar: Ja Pascal har ju tagit omeprazolen varje morgon i ett år nu. Vi tycker den fungerar dåligt. Det som hjälpt bra är ju kortisonet men det kan vi inte ge längre på grund av epilepsin. Han har inte haft något mer anfall sen precis efter vi slutat med kortisonet så vår förhoppning är ju att det var på grund av kortisonet han fick anfallen. Det ger oss forhoppning att han ska kunna bli frisk igen.
Pascal

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pascal

I hela mitt liv har jag drömt om att få ha egen hund! Nu har den drömmen äntligen slagit in och jag har fått hem min älskade Pascal. Pascal är en Lancashire Heeler valp som föddes i februari 2014.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela