Life Of Pascal

Här kommer ni kunna följa vår underbara Lancashire Heeler valp Pascals väg från valp till vuxenhund och vidare i livet.

Magkatarrs uppdatering

Publicerad 2016-11-13 20:30:28 i Magkatarr,

En liten uppdatering om hur de senaste dagarna sett ut. Pascal har knappt ätit och vi har fått i honom några foderkulor per dag nu sen i fredags. Han ratar maten och tar bara torkad lunga ibland. Inte ens med kattmatsåsen får vi honom att äta. Det positiva har varit att han inte spytt sen i onsdags vilket tyder på att magen klarar lite mer nu än innan kortisonkuren. Men idag har han mått dåligt. Allmäntillståndet är dåligt, han är slö och visar tydligt att han inte mår bra och att han har ont. Det är inte roligt att se och vi visste redan innan det började att det snart skulle bli snurrande och att han går undan och gömma sig av värken i magen. Nu på eftermiddagen kom det och vi tog beslutet att koka kyckling och ris till honom. Som tur är äter han än så länge alltid det så länge man lyckas gegga ihop riset tillräckligt med kycklingen så att han inte kan peta ut kycklingen. Det gäller att på något vis vara smartast vilket inte alltid är så lätt.

Jag vet inte hur det kommer bli nu med foderrådgivaren. Jag lovade när vi började att hålla mig till deras foderplan vilket jag har men idag gick vi ifrån den. Jag hoppas hon kommer förstå varför och fortsätta hjälpa oss med hur vi ska få till Pascals mage. Jag mailade henne i fredags och frågade vad vi skulle göra när vi inte får honom att äta. Hon svarade idag att vi skulle handmata honom. Vi har gjort detta innan och lyckats få honom att äta men nu sen i fredags spottar han ut foderkulorna istället.

Jag har sen i fredags letat information på internet om vad det skulle kunna vara som gör honom dålig. Ja han har magkatarr men något måste ju trigga igång det. Jag kommer under nästa vecka ringa veterinären och fråga om vilka prover som är tagna. Jag frågade henne om parasitprov för att kolla Giardia är gjort. Jag frågade veterinären när vi var inne med Pascal på grund av Epilepsin hon skulle kolla men det rann ur sanden och jag var så fokuserad på anfallen och vad de berodde på. Hon sa att det inte var speciellt stor chans att det var Giardia men om det finns en liten chans att det är det så måste vi få veta. Jag har även hittat att hundar kan få liknande symptom om det är något med lever eller njurar så det är också något jag vill vara säker på att de kollat. Jag vet att vi kollade jätte mycket när han först blev sjuk men jag hade sämre koll på blodproverna än vad jag hade på de stora testerna så som gastroskopin.

Husse har även börjat prata om att möjligheten finns att det är löptikar som stressar honom. Visst finns det en chans till det då vi verkar ha hamnat i ett område med nästan enbart tikar och det är nästan alltid någon som löper. Husse pratade om att kanske kastrera Pascal. Han har aldrig varit för detta innan men vi börjar bli desperata på att få en hund som mår bra. Det tar på oss båda att se våran ögonsten må dåligt. Jag kommer att kolla upp hur kemisk kastrering fungerar. Jag vill inte kastrera om det inte är nödvändigt. För att veta om det faktiskt kan hjälpa så kanske en kemisk kastrering kan vara ett alternativ för att se om det skulle göra honom frisk. Men innan det så måste alla andra alternativ uteslutas. 

Så det var en ltien uppdatering om vad som händer just nu och hur våra tankar kring detta går just nu. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pascal

I hela mitt liv har jag drömt om att få ha egen hund! Nu har den drömmen äntligen slagit in och jag har fått hem min älskade Pascal. Pascal är en Lancashire Heeler valp som föddes i februari 2014.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela