Life Of Pascal

Här kommer ni kunna följa vår underbara Lancashire Heeler valp Pascals väg från valp till vuxenhund och vidare i livet.

Uppdatering om foder

Publicerad 2016-12-11 01:06:20 i Magkatarr,

Oj vad tiden går fort nu. Trodde inte det var så länge sedan jag skrev men tiden bara försvann. Nå väl här kommer en liten uppdatering om Pascals mage. Pascal har nu de senaste 13 dagarna ätit skonkost med lite köttfärs i. Magen reagerade när vi började med köttfärsen men med Pascals mage så var inte det något vi var förvånade över. Däremot har den varit kaos sen dess. Han har diarré sen blir han bra sen får han i sig minsta lilla ute eller om vi tappar något så blir det diarré igen. Samma veva verkar även komma om han utsätts för någon stress. Hur kan hans mage bli så känslig när han äter skonkost? Det är för mig helt ofattbart.

Nu minns jag inte hur mycket jag skrivit om fodret men Standadt mild torrfodret började Pascal totalvägra att äta det och då var vi tvungna att gå över till skonkost (Endast kokt kyckling och överkokt ris) det gjorde vi den 13 november. Vid det laget hade vi knappt fått i honom någon mat i nästan 3 dagar och vi var tvungna att ta beslutet om skonkost utan foderrådgivarens medgivande. Pascal mådde så otroligt dåligt och hade hemskt ont. Som tur var höll foderrådgivaren med om vårt beslut och det är tur vi har kontakt med en foderrådgivare för jag oroar mig ändå för att han inte ska få i sig alla näringsämnen han borde få. Speciellt nu när han går på skonkost som vad jag läst mig till innan så ska hundar endast gå på det i några dagar.

Något jag funderat en del på är varför det ändrats sen kortisonkuren. Innan vi började med kortisonen så hade vi enorma problem med att han mådde dåligt och spydde. Ungefär på samma sätt som han nu har diarré. Men han hade inte diarré mer än då och då om jag nu inte minns helt fel. Får nog leta mig tillbaka och läsa om hur det var i våras man glömmer så snabbt. Nu har vi inte speciellt mycket problem med spyor men däremot med diarré. Detta kan ju bero på att vi vet hur vi ska kontrollera spyorna. Genom att få i honom mat snabbt som attan vid första tecknen. Men hur får man diarrén att sluta? Det är väl typiskt att det fodret som verkar fungera bäst på magen när man kollar på avföringens konsistens är det fodret han vägrar äta även om jag toppar det. Det är däremot positivt att inte en ända gång under tiden han ätit skonkosten har han tramsat med maten. Igår mådde han illa och ville inte riktigt äta så ja höll upp lite av röran så han kunde slicka ur min hand och sen började han äta och åt med glädje. Det är idag så tydliga tecken han visar när han inte mår bra. Jag tyckte inte alls han hade så tydliga tecken när han började bli sjuk. Men det kan ju ha att göra med att jag blivit bättre på att se tecknen.

En annan positiv sak är att han sen han slutade med kortisonet inte haft ett ända epilepsianfall. Så nu fortsätter vi hålla tummarna att det bara var kortisonet som gjorde det och att han inte alls har någon epilepsi. Han har tillräckligt med problem utan att behöva ha epilepsi också. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pascal

I hela mitt liv har jag drömt om att få ha egen hund! Nu har den drömmen äntligen slagit in och jag har fått hem min älskade Pascal. Pascal är en Lancashire Heeler valp som föddes i februari 2014.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela