Life Of Pascal

Här kommer ni kunna följa vår underbara Lancashire Heeler valp Pascals väg från valp till vuxenhund och vidare i livet.

Ny diet!

Publicerad 2017-06-24 22:50:03 i Cecs,

 
Så på grund av att vi nu vet att Pascal har Cecs och inte kronisk magkatarr som veterinären tidigare trott så har vi i tisdags påbörjat den nya dieten. Vi har fortfarande en hel del att lära oss och Pascal har väldigt många nya smakar att testa. Han kommer från och med nu att äta rått kött, grönsaker och övermogen frukt. För Pascals del så kommer vi i alla fall i början behöva undvika fett på köttet vilket innebär att gris inte går att använda då det är för mycket fett. Vi ska undvika nöt i början då många hundar har problem med just nöt. Foderrådgivaren jag har kontakt med visste inte varför många hundar inte klarar nöt men förhoppningsvis kan vi använda oss av det i framtiden. Vi ska variera så mycket vi kan vilket ledde till ett annorlunda sett att handla. Vi stod vid frukt och grönt och tittade på saker vi aldrig skulle köpt annars. Aborigin blev det mest annorlunda inköpet. Har ännu inte vågat mig på att testa det då jag själv inte är förstjust i det. Den ser ju till och med giftig ut med sitt nästan lila skal. 
 
Nå väl vi blev rekomenderade rukkula som jag igen inte kan tänka sig äta vilket det visade sig att Pascal är av samma åsikt även fast jag blandade det noga med banan. Ja vi kommer finhacka allt förutom rotfrukter, potatis och andra grönsaker vi skulle ha kokat till oss själva. Det ska kokas och sedan mixas. Så mycket information jag fått och jag känner mig ändå helt nervös av att försöka byta till ett foder där jag är den som väljer innehåll med vitaminer och mineraler. Fy tänk om jag inte varierar tillräckligt. Jag kan tänka mig att de flesta känner så i början när de börjar något nytt och det som lugnar mig är att den dieten han varit på även den varit fel i det aspektet då vi aldrig lyckades få in Standardt laga mat i kosten. Även fiskoljan fick honom att bli kass i magen och ingen av foderrådgivarna oroar sig så då får jag helt enkelt släppa det och ringa och fråga tusen frågor ofta istället. 
 
Så till vad vi faktiskt ska ge honom. Jag ska tänka mer i procent än faktiska gram även om det är viktigt att han inte får för mycket mat. Inte på grund av att han kan gå upp i vikt utan på grund av att för mycket mat kan krascha magen. Detta tänk är precis tvärt emot så man ska tänka med en magkatarrshund så vi har lite att vänja oss vid efter två år av magkatarrstänk. Nå väl vi ska ge honom mellan en tredjedel till absolut max hälften av dagsintaget med kött och resten ska vara varierat med andra saker. Så nu i början har vi en tredjedels kött och resterande grönskaer och frukt. Vi kommer börja med rå kyckling och vit fisk för att hjälpa magen med det nya fodret. Vi kommer inte att fasa över honom utan går direkt över till det nya fodret. 

Pascal åt första dagen till frukost mosad banan, rå kyckling(köpte svensk kyckling då jag blev jätte nojig över att Pascal skulle få i sig några farliga bakterier.), rukkula, insidan av en koktailtomat (tog bort skalet då vissa hundar inte klarar för mycket skal på tomater) och gurka. 
Till middag fick han tallriken nedan som består av paprika, gurka, päron, banan, vit fisk och kyckling. Det är den andra stora ändringen vi kommer från och med nu endast ge Pascal mat 2 gånger om dagen. Så jag har hittat älgben i djuraffären så fick han ett sådant som gottis några timmar innan middagen. Det vi missade räkna med var att dessa älgben var fulla med kött. Så idag fick han för mycket mat så nu väntar vi med spänning för att se hur magen kommer klara av det här. 
Det är en nöjd hund som åt upp all mat utom rukkulan på frukosten. Äntligen fick han tugga på sitt ben även om han till min stora besvikelse inte fick loss nästan något av själva benet. Hoppas det finns lite mer lättuggade ben i påsen också. Vi hoppas kunna få in ben i dieten så att vi slipper försöka få in någon tillsats då det är något Pascal haft problem med tidigare. 
 
Några andra saker vi testat i veckan är jordgubb, blåbär, honungsmelon, päron, lammkött, kycklinghjärta och ben från en lammkotlett. Pascal älskar lamm över typ allt annat så han är lycklig. Däremot är han hungrig. Han som inte brukar sno saker från soffbordet snodde häromdagen ett vitlöksbröd. Vi trodde magen skulle krascha men det blev bara en lätt illamående dagen efter. Imponerande med vår maghund! Det är något som varit imponernade sen vi började. Vi trodde magen skulle krascha för efter över två år av magen kraschar av allt så va vi redo för en rejäl krasch vid det direkta foderbytet. Så vad hände? Jo bajset blev lite lösare än innan men diarrén som vi förväntade oss hände inte, spyorna kom inte. De första dagarna med denna dieten har varit helt sjukt bra mage. Förutom ett kort illamående morgonen efter vitlöksbrödet så har magen varit super. Vi är i chock. 
 
En annan väldigt positiv sak är att vi nu kan ge lite fler varianter av godis. Vi kan fortsätta med torkad lunga som inte kommer från nöt och även torkat kött utan tillsatser går bra. Så nu får han äta den torkade kycklingchipsen och torkade ankan som jag använde mig mycket av när han var liten valp. Det va otroligt roligt att ta fram dem för Pascal fattade direkt att nu ska vi träna. Visst det var inte värre än repetition av komandon han kan men det var en annan blick än han brukar ge mig. Håller tummarna för att detta ska vara lösningen på Pascals alla problem! 
 
 Innan jag slutar skriva detta jätte långa inlägg så måste jag för ärlighetens skull säga att vi (matte och husse) inte helt hålt oss till bara två gånger om dagen mat. Vi har "fuskat" in med ben, hundgodis, lite grönsaker och liknande. Det är svårt att gå från magkatarrs tänk direkt över till absolut inte för mycket mat tänk. Nu håller vi tummarna för att matte och husse ska bättra på sig och att dieten fortsätter att funka så här bra i fortsättningen också! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pascal

I hela mitt liv har jag drömt om att få ha egen hund! Nu har den drömmen äntligen slagit in och jag har fått hem min älskade Pascal. Pascal är en Lancashire Heeler valp som föddes i februari 2014.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela