Life Of Pascal

Här kommer ni kunna följa vår underbara Lancashire Heeler valp Pascals väg från valp till vuxenhund och vidare i livet.

Var tog träningsglädjen vägen?

Publicerad 2016-12-03 02:31:52 i Vardsgamys,

Jag satt nu och kollade på en träningsfilm om hur man lär in kryp och insåg att hundträningsglädjen jag brukade ha inte ser likadan ut som när han var valp. Detta är ju säkerligen vanligt speciellt för oss förstahundsägare. Så när jag satt och log och lekstunderna som var belöning insåg jag att den när glädjen av att bara vara jag och Pascal har dött lite sen han blev sjuk. Jag brukade älska att bara vara han och jag. Visst hade vi problem med galet valpbitande och andra hyss han hittade på men den där rena glädjen av att bara ta fram godiset eller leksaken och lära in ett nytt trick den finns inte längre. Istället för den rena enkla glädjen har vår vardag bytts ut till trötthet och frustration. Missförstå mig inte jag älskar hundträning och allt som har med hund att göra men livet med en sjuk hund är varken enkelt eller det man trodde när man skaffade hund. 

Så vad är egentligen skillnaden? Jo de oändliga mängder av strikta dieter som han går på gör att det där tipset alla ger för motivation, att ha det godaste godiset hunden vet. Det är inte en möjlighet. Vi har haft en allergi diet när de trodde han var allergisk. Där fick han endast äta sitt eget foder som han avskydde. Detta var i början av allt så han tog dem mest för att göra mig glad men jag kunde se att han blev besviken varje gång. De månaderna gjorde inte direkt under för att få en matglad hund. Det var en av de värre dieterna nu får jag klippa torkad lunga och använda vilket fungerar otroligt bra men det är inget han älskar som tillexempel köttbullar. Egentligen borde detta inte vara ett så stort problem för man kan ju lätt använda sig av leksak. Vilket jag gjort en hel del innan jag blev sjuk men då magkatarrsdiagnosen kom så var det något jag fick vara lite försiktig med speciellt i en redan stressig miljö. Speciellt eftersom magkatarren tros ha uppkommit på grund av stress. För att förtydliga jag använder mig fortfarande av lek som belöning och vi leker hemma och ute men med måtta speciellt i miljöer som är stressiga där jag verkligen hade behövt en jackpot belöning. 

Jag läste timme efter timme om allt jag kunde hitta om hundar innan jag skaffade hund. När jag såg på hundägare som var ute och gick i regnet så tänkte jag "Ååå vad mysigt det ser ut". Jag kan medge att jag sen jag fick hund ibland inte älskat de regniga promenaderna men jag har aldrig avskytt dem. De har en viss charm att vara ute med sin bästa kompis i regnet man blir ju ändå torr när man kommer in igen. Ingenting jag läste förberedde mig på livet med en hund med magproblem. Ja jag läste på flera ställen att folk varnade för att om man får en sjuk hund så kan det bli dyra veterinärbesök. Inga problem tänkte jag och skaffade en stor buffert utöver försäkringen. Men inte i min vildaste fantasi trodde jag att vi skulle kämpa så här länge med magproblem. Sen att matte gick och blev sjuk hjälper ju verkligen inte tränings och vardags glädjen. Jag har nu varit sjuk så länge att Pascal slutat förvänta sig att det ska hända roliga saker runt mig. Anledningen är att jag inte klarat att göra roliga saker. 

Trotts allt detta har jag i mina ögon världens bästa hund. Jag skulle inte byta honom mot något! Ja han gör lite utfall mot vissa hundar när han inte mår bra vilket i perioder är alldeles för ofta. Ja han har några olater som gör att de folk ser är en ouppfostrad liten hund inte för att det spelar någon roll. Han är min älskade hund och han är min allra bästa vän! 

Så frågan är väl hur vi ska få tillbaka den där glädjen av att träna trotts att det bara är jag och han. Hans träningsmotivation har ju sjunkit i botten sen jag blev sjuk. Han förstår inte varför han ska jobba för att få leksaken hos mig när han kan leka med husse utan att behöva tänka mellan lekstunderna. Inte för att jag i dagsläget klarar några riktiga lekstunder men jag förväntar mig att det ska ändras nu då jag är under behandling. Den torkade lungan fungerar ju någorlunda bra de dagar han bestämmer sig för att han vill ha den. De andra ja då helt enkelt vänder han på klacken och går sin väg istället. Jag har varit så fokuserad på vilka hundsporter vi ska träna och vilka mål vi ska ha att jag helt missat det absolut viktigaste, glädjen! 

Kommentarer

Postat av: NastiSamoyed

Publicerad 2016-12-03 12:06:53

Superbra inlägg! Jättetråkigt att ni tappat glädjen. Men det går nog att komma tillbaka!

Men du har torkad lunga som godis, funkar det inte med annat torkat också? Typ lever, hjärta osv? Det kanske är lite smaskigare och kan få fram lite sug hos Pascal?

Strunta i allt och börja om? Enkla små övningar, som ger lite nyfikenhet och glädje istället för att träna till sporter?
Jag hoppas ni hittar tillbaka till glädjen och att både du och Pascal kan träna och ha roligt, trots bråkiga sjukdomar!

Svar: Ja den kommer tillbaka! Men det är alltid bra att reflektera om vad skillnaderna är och varför så man kan börja fila på en plan för att komma tillbaka till den där underbara känslan igen!
Ja torkad lunga fungerar för att den har så bra uppsugningsförmåga. Andra torkade saker fungerar tyvärr inte enligt foderrådgivaren. Jag fick en jätte bra förklaring till det men den kommer jag tyvärr inte ihåg nu.

Haha ja just nu försöker vi få in skillnaden mellan sitt och ligg. Han sätter sig hellre i sitt vackert eller tittar på mig som om jag är en utomjording. ;) Både han och jag älskar träning egentligen vi är bara lite vilse just nu. Jag tror det är vår relation som måste byggas upp igen nu efter att vi båda varit sjuka. Det blir så lätt konflikter när man har ont och är utmattad och att inte kunna muta sin hund att göra rätt då är otroligt dum taiming. ;)
Tack vad du är go!
Pascal

Postat av: Malin%2520LIndholm

Publicerad 2016-12-03 20:48:52

Som du kanske kommer ihåg så fick Mini galet svår magkatarr av sin starka medicinering när hon blev sjuk för 2 år sedan - hon kräktes blod till slut. Detta försvann då när all medicin sattes ut, men under dessa två år har vi kämpar med lindrigare magkatarr och istället mycket sura uppstötningar. Mer eller mindre en gång per natt har hon velat gå ut och käka gräs i ren hysteri när hon börjat smacka.

Jag har försökt med det ena och det andra och saker har verkar fungera - men sen har det kommit tillbaka. Av helt annan orsak så tog jag hem en påse vidrigt bantningfoder från Royal Canin (mina käkar ju färskt som vet till största delen och käkar dom torrfoder så är det av kvalite med hög kötthalt). Denna mat togs hem för att göra ett desperat försök att få henne att gå ner sitt sista halvkilo i vikt utan att helt svälta henne - men inte har hon gått ner inte. Däremot blev magen omedelbart glad och inte en enda gång sen vi började med RC Satiety har hon velat gå ut nattetid och käka gräs och smackandet har upphört :)
Numera får hon hälften av detta torrfoder och hälften färsk mat med låg fetthalt. Jag vet hon reagerar starkt på fett. Bara en tanke som slog mig, då det är rätt nyligen (typ 2 månader sedan) vi började ge detta om det är något som är värt att prova. Kanske inte som helfoder, men som del i maten. Med hela 15% fiberhalt (jag brukar hålla det till 2-3% annars), så skiter hon visserligen stora högar men fibrerna verkar lindrande för magen :)

Svar: Tack för tipset!Jag har ju kontakt med Standartd men nu de senaste veckorna har han gått på skonmat (kokt kyckling och överkokt ris) och även fått lite köttfärs. Men så fort vi började med köttfärsen blev magen kaos igen. Vi förstår inte hur magkatarr kan ge detta. Han har nu haft diarré fram och tillbaka i en vecka. Han hinner precis bli bra så börjar det om.
Något som vi däremot definitivt ska kolla är det du tipsade mig om för några månader sedan, Giardia. Jag kollade med veterinären och hon tyckte inte alls det var något som var troligt att han hade så godtrogen som jag är så släppte jag det. Men nu läste sambon om det igen och mer ingående än sist och vi kan omöjligt ha testat mot det då det krävs ett separat test och de är inte helt tillförlitliga. Så nu kommer jag ringa och kräva ett prov oavsett vad de testat för tidigare. Han har ju alla symptomen och reagerar precis så som en hund som har det. Vi har även läst att vissa prov är mer tillförlitliga så vi vill ha båda för säkerhets skull. :)
Pascal

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Pascal

I hela mitt liv har jag drömt om att få ha egen hund! Nu har den drömmen äntligen slagit in och jag har fått hem min älskade Pascal. Pascal är en Lancashire Heeler valp som föddes i februari 2014.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela